Som mekler i Konfliktrådet og som mangeårig leder har jeg lang erfaring med å finne løsninger i fastlåste og vonde konfliktsituasjoner.
Et viktig prinsipp i all konfliktløsning er å bringe partene sammen på nøytral grunn hvor partene kan gjennomføre en konstruktiv og gjensidig dialog ledet av en nøytral tredjepart.
En slik gjenopprettende dialog kan bare skje på et frivillig grunnlag.
Ett annet viktig premiss er at begge partene får anledning til å snakke ut og å uttrykke sine synspunkter og erfaringer uten avbrytelser og innvendinger fra andre.
Når dette skjer ser vi ofte at det gjør noe med partene både å få lov til å snakke fritt og sammenhengende om egen belastning, men også å sitte å lytte til ”motpartens” historie.
Som leder av en slik dialog er det viktig å sørge for at noen grunnspørsmål er besvart av begge parter. Dette kan være spørsmål i forhold til hva man tenker og føler mht. til årsaken til konflikten, hva man har tenkt i ettertid og om andre enn de selv er blitt berørt av deres uenighet.
Selv om man kanskje tidligere har forsøkt men dialog er min erfaring fra Konfliktrådet at denne metodikken i de fleste tilfeller bringer partene nærmere hverandre og nært nok til at det går an å inngå avtaler partene kan leve med.